NOM Folder Monitor 2018

De NOM Folder Monitor 2018 is weer gepubliceerd. Uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
Ruim de helft van de Nederlanders zou de folders missen!
Het onderzoek
De meting bestaat uit een online vragenlijst onder 6.647 respondenten van 13 jaar of ouder. Er zijn 44 folders uit 7 verschillende branches in meegenomen in het onderzoek.
Wanneer je het totaalbereik van folders vergelijkt met andere media dan voeren folders met 95% de lijst aan. De folder is bij uitstek het medium dat aanzet tot actie; 4/5 van alle Nederlanders die folders lezen komen in actie na het lezen van een folder. Daarnaast overweegt 63% aankopen uit de folder en 42% bezoekt een winkel. De helft van de lezers koopt regelmatig een product uit de folder en 43% van de huishoudens bepalen hun boodschappenlijstje aan de hand van de folder.

Papier versus digitaal
Het totale leesbereik van de papieren en digitale folders blijft stabiel. De papieren folder is nog steeds het meest populair. De meerderheid (57%) leest alleen de papieren folders en ruim 25% leest daarnaast ook de digitale folders. De totale leestijd verschilt ook. Aan de papieren folders wordt wekelijks gemiddeld 17 minuten besteed terwijl digitale folders 13 minuten in beslag nemen.
Invloed stickers
Het blijkt dat het bereik van folders toeneemt naarmate de stedelijkheid lager is. Dit komt doordat het aantal huishoudens met een drukwerksticker in zeer sterk stedelijk gebied veel hoger is. In deze gebieden loopt juist de digitale folder voorop.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat Nederlanders de folders het liefst in het weekend (zaterdag/zondag) ontvangen. Hier sluit het folderpakket van Axender mooi op aan!
Lees hier het bericht van DDMA. Daar vindt u ook de digitale versie van het volledige NOM onderzoek.
Wilt u het laatste nieuws in uw mailbox?
Abonneer uzelf op onze nieuwsbrief.